Mission Impossible

מניסיוני, הגברה טובה ונקייה של גיטרה קלאסית זה משימה בלתי אפשרית. הסיבות הן שתיים: המבנה האקוסטי של הכלי ובעלי המקצוע שבתחום. וזה למרות האפשרויות הרבות.

מי שקרא את המאמר שלי על הגיטריסט הפולני המעולה שהופיע שנה שעברה בפסטיבל "אני גיטרה", זוכר את חוסר שביעות הרצון שלי מהאופן בו הגביר האומן את הגיטרה שלו. הוא עשה את בעזרת מגבר קומבו קטן ופיקאפ פייצו שהודבק ללוח הגיטרה מלפנים, עם חוט שהשתחל ממנו אל המגבר.

ברררר...

הסאונד שהגיטרה שלו השמיעה היה כמצופה בסט אפ מהסוג הזה. צליל מאונפף, פלסטיק, כבוי. שלא יהיו לכם ספקות, הנגן היה מעולה שבמעולים, באמת. אבל עכשיו הוא לא הנושא.

recitalהגיטרה הקלאסית מציבה לפנינו אתגרים לא פשוטים כשמנסם להגביר אותה. זה פחות קריטי כשמדובר בסוגות כמו מוזיקה קלה, מוזיקה לבידור. כשמנגנים בגיטרה מוזיקה קלאסית, דרושה אותנטיות של הביצוע, הקהל שבאולם רוצה לשמוע את הגיטרה באופן הכי טבעי שלה, באופן שהנגן שומע אותה. וברגע ששומעים שיש מתווך כמו הגברה שמגבירה בסים, או תדרים גבוהים, או, חלילה, מוסיפים לצליל אפקט כלשהו – זהו. End game

two typesכפי שאמרתי, בעולם של היום יש מגוון רחב של אפשרויות ההגברה. והוותיקה והטובה מכולם, בעיניי, זה הגברה עם מיקרופון. דינמי, או קונדנסר. אני מעדיף קונדנסר כי הוא מאפשר להתרחק ממנו, לדינמי צריך להתקרב יותר, וזה מראה קצת תעשייתי עם כל החוטים האלה.

condanserהפתרון עם קונדדנסר עובד טוב כשמדובר ברסיטל, או כשרוצים להגביר את כל ההרכב, אבל לא כשמגבירים רק גיטרה, נגיד, כסולנית בתוך תזמורת או בהרכב רועש אחר כלשהו. אז עוברים למיקרופון דינמי, שמגביר בכוונה רק 

את סביבתו הקרובה ביותר. ואז חוץ מעניינים אסתטיים שזה מציב, צריך לחשוב איפה למקם אותו. כי ההחלטה הזאת תשפיע על צבע הצליל, דינמיות של כוח הפריטה ופידבק.

dinamic

למיקומו של המיקרופון הדינמי יש השפעה מכרעת על הצליל. ובאופן הכי אינטואיטיבי אנשים בוחרים למקם את המיקרופון הדינמי מול פתח התהודה. זה נראה לנו כמו המקום החשוב ביותר של הגיטרה מבחינת הצליל. אולי בגלל זה שזה מזכיר לנו את הפה. לא סתם גם ספרדים (Boca) וגם צרפתים (Bouche) כך קוראים לחלק הזה בגיטרה. העניין  שהמקום הזה הוא הכי פחות מתאים לכך. המקום הזה מפיק צליל מעורבל, רווי גוונים נמוכים לא ברורים. ובדיוק שם נולד הפידבק המפורסם שהגיטרה הקלאסית מייצרת.

in front

אז, אם תמקמו אותו, את המיקרופון מול היד הפורטת, תשמעו גוון בהיר, מתכתי, קול כרסום הציפורניים. ואם תציבו אותו קרוב ליד הצוואר של הגיטרה – תשמעו את כל שריקות והזמזומים של המיתרים והשריגים.

אני למדתי שצריך למקם את המיקרופון מול פסק 12, בזווית 45 לכיוון פתח התהודה. כך תלכדו את כל הגוונים של הגיטרה. בלי להגזים באחד מהם.

אבל כדאי שתחליטו בעצמכם. לצרוך כך צריך להכיר את הגיטרה באופן יותר אינטימי. איך? תניחו את הגיטרה על הברכיים או על השולחן ותתחילו לפרוט באגודל בקביעות, ללא שינוי בעוצמה. ואז תוך כדי תקרבו את אוזנכם, קרוב, קרוב למיתרים הרוטטים ותתחילו להזיז את הראש באיטיות לאורך המיתרים. אתם תשמעו את כל הגוונים שדיברתי כאן עליהם. ואז יהיה לכם יותר קל להחליט.

ואחרי כל זה, עדיין מה ששיגע אותי בנגינה עם מיקרופון דינמי זהו הצורך להיות במרחק קבוע מהמיקרופון. גם כי עוצמת הקול תשתנה, וגם כי לעיתים מהתלהבות יתר הייתי זז ופוגע עם הגיטרה במיקרופון. בום.

אוקי, אז החלטתם על סוג המיקרופון ועל מיקומו. איך להגביר? במגבר שעל הבמה לידכם או בהגברה כללית חיצונית, מה שנקרא PA?

acousticאם יש לכם ברירה – רק במגבר קטן על הבמה. משלוש סיבות.

·         אתם תשמעו את מה שהקהל שומע

·         הקהל ישמע את הצלילים מאותו המקום בו יושב הנגן, ולא מהרמקולים שמצדי הבמה, חוויה מפוקפקת כששומעים מוזיקה קלאסית.

·         אתם תהיו האחראיים הבלעדיים על הצליל שהקהל שומע, ולא הטכנאי שיושב ליד בקרת הצליל. על הקללה הזאת נדבר בהמשך.

לגבי השאלה איזה מגבר במה לקנות – אין לי תשובה מוגדרת מספיק. בגדול, כל מגבר שמיועד להגברת כלים אקוסטיים, ויש רבים וטובים כאלה. וכנראה שיש הצדקה כשמדובר במותג ומחיר. מגבר גיטרה בס, או גיטרה חשמלית לא יתאימו כי הם מראש נועדו להדגיש תדרים אלה ואחרים שלא לנו. עוצמה? לא יותר מ 30 וואט.

אבל אם הרע מזלכם, ואתם צריכים להופיע עם הגברה חיצונית, עם מוניטור, בלי מוניטור, לא משנה. לא משנה. הלך עליכם. כי מרגע זה אתם נתונים בידיהם של אנשי ההגברה.

soundman working או, סאונדמנים... הידע שלהם בהבנת ההגברה של מוזיקה קלאסית הוא ביחס הפוך לאגו שלהם. אתם על הבמה, והאיש הזה עם הכבלים נמצא איפשהו, עם מנורה שמאירה מחצית פניו. ולא משמנה מה תבקשו ממנו, אף פעם לא תקבלו את זה. יש לו טעם משלו. ששד יודע איפה הוא פיתח אותו, במסיבות טרנסים או בחפלות. וגם אם אתם תטרחו לרדת אליו ולהסביר לו, או אפילו תבקשו ממישהו לנגן בגיטרה שלכם בזמן שאתם למטה, בקונטרול, אין שום ביטחון שהעבודה שהשקעתם תישמר. כי הסאונדמן תמיד, אבל תמיד ישנה משהו במהלך הקונצרט. אתם יודעים מה? אפילו אם לא, אפילו רק הספק הזה מספיק בשביל לשגע...

tomy emmanuelשמעתי פעם שיחה עם טומי עמנואל, מוזיקאי שאני מאוד אוהב ומעריך. והוא סיפר שהוא בכפייתיות יורד מהבמה אל איש הסאונד, שוב ושוב, ולא נותן לו מנוח. עד שהוא מגיע לתוצאה הרצויה. אך לפי טון דיברו ניתן היה להבין שהוא די מתוסכל מהנושא.

אז אחרי שהגדרנו את אויב הז'אנר, נדבר על אפשרויות הגברה נוספות, יותר נכון נחזור לנושא המיקרופון.

אז יש מיקרופונים ויש פיקאפים. פיקאפים אלה לרוב המוחלט שלהם הם התקנים מסוג PIEZO שיושבים או מתחת לגשר המיתרים האחורי, או מודבקים על אחת תומכות של לוח התהודה מבפנים.

היתרון של התקן הזה שהוא כמעט ולא מיצר פידבק, ניתן באופן די מדויק לכוון את הצליל שהוא מפיק בעזרת כיוון תדרים, ואפשר לזוז בחופשיות איתו על הכיסא בלי לחשוש.

המינוס שלו שהוא תמיד יחתוך חלק מהתדרים האקוסטיים שגיטרה מפיקה ויוסף גווני פורמאיקה לצליל. ואז תצטרכו לפצות על כל "היופי" הזה בניפוח תדרי אמצע, וכמעט תמיד, הוספת אפקט רוורב. ועוד: כדי להתקין פיקאפ כזה תצטרכו לקדוח בגיטרה חור אחד לפחות כדי לחבר דרכו את הגיטרה למגבר.

barcus berryובכל זאת, יש בשוק של פיקאפי PIEZO כמה חברות ידועות, כמו BARCUS BERRY הוותיקה שהתוצרת שלהן מעולה, והן מציעות פתרון הגון וטוב לכל מי שנאלץ להגביר את הגיטרה שלו בהפקות גדולות או רועשות. ויש גם כאלה שמשלבים את הPIEZO עם מיקרופון קונדנסר קטן שמותקן בתוך הגיטרה, מוסתר מעיני הקהל. כך עושה טומי עמנואל המוזכר למעלה. בדרך זו הוא מערבל את הצליל החד של הפיקאפ עם ההדהודים שבתוך הגיטרה.

ובין לבין צצים רעיונות חדשים להגברה. למשל, פיקאפים שלא צריך לקדוח חורים בשביל להתקין אותם, שנדבקים בדבק קל, פטריון ואקום, או אפילו משהו כזה:

או, למשל, כדי להתגבר על הצורך לשבת באופן מקובע מול המיקרופון יש המצאה של מעין התקן מתפרק שמקבעים אותו על גיטרה מאחרו, באזור חיבור הצוואר. ומשם, בקשת, המיקרופון יורד לכיוון המיתרים ונעמד מול פסק 12. חייב להגיד שבשבילי זהו מראה קצת ביזרי.

 

והשוס שמרתי לסוף חברה צרפתית מציעה גיטרות שמגבירות את עצמן בעזרת רמקולים קטנים שמודבקים אל לוח התהודה מבפנים. הלוח במקרה הזה משמש כממברנה של רמקול? !

actuators

לדעתי, הם עלו פה על משהו.

דוד בוליס

קונסרבטוריון רחובות.

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


אין עדיין תגובות למאמר - “Mission Impossible”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים