מאז ראשית העיסוק בהוראת הגיטרה הקפדתי לעשות עיבודים למוזיקה ישראלית. בעקר בחרתי בשירים מהתקופה בה ניסו ליצור מוזיקת עם "יש מאין". ציונות בדרכי שלי, אפשר להגיד.
וכך תלמידים שלי הכירו את "אורחה במדבר", ו"ערב בא" - אריה לבנון, "ניגון עתיק"-אמיתי נאמן, "כשאור דולק בחלונך"-סשה ארגוב, "לילה בגלבוע"-מרק לברי, "עד מחר" יוני רכטר. היום לשירים האלה אין מתחרים, לא מבחינת המלודיה, הרמוניה, וגם לא מבחינת הטקסטים. בעקר בגלל התקופה בה הם נכתבו.
מצאתי נפש תואמת לנושא בדמותו של יוסי לוי, עליו כתבתי לא מזמן בכתבה שהקדשתי לו. יום אחד הוא נכנס לחדר שלי עם דף ביד, הושיט לי אותו ואמר: "קח, זה עיבוד שעשיתי, אולי מישהו מתלמידיך ירצה לנגן את זה". הסתכלתי בדף, הוא היה רשום בכתב יד של תווים מסודרים ובראשו כותרת
"השמלה הסגולה".
סשה ארגוב. ההרמוניות המורכבות, המנגינה המתפתלת, המאתגרת. אני משוכנע שם היו נותנים לזמרים של היום לשיר את זה, אולי אחד מכל עשרה היה מצליח. ויוסי? מה זה בשבילו? הוא היה בשיא פעולתו כששירים אלה נכתבו או בוצעו. יש מצב שגם הקליט כמה מהם.
אני מצרף למאמר הזה את עיבודו. הוא לא קשה במיוחד מבחינה טכנית. רק צריך להוציא ממנו באופן ברור את המנגינה ולשיר אותה. משימה לא פשוטה לא רק לזמר.
וכדי שהעיבוד הזה לא ירגיש בבדידותו, אני מצרף גם עבוד שלי ל"ניגון עתיק". קל, ברור. לתלמיד מראשית דרכו.
ועוד. סרטון וידאו לדואט לשיר המופלא של מיקי גבריאלוב, "ערב מול גלעד". אין לי כאן מקום להציב את התווים, רק הסרטון. מי שרוצה את התווים - תשלחו לי בקשה בתגובות עם כתובת דואר.
אני חושב שיש הרבה עיבודים שהמורים לגיטרה בארץ עושים, לעצמם או לתלמידיהם. למה שלא נחשוף אותם? בכך מזמין אותכם, קוראי, לשלוח את עיבודיכם ליצירות הישראליות אליי למייל. נעשיר ונתעשר.
אז שוב, אם תבקשו - אשלח לכם קובץ PDF של היצירה המבוקשת.
בכייף.
דוד בוליס
ינואר 2023
הוסיפו תגובה