ציפורניים, האקסיומות והמדריך
תקופה מסוימת ניגן פרנסיסקו טרגה בגיטרה תוך שהוא השתמש בציפורניים. עם הזמן הוא פחות ופחות אהב את הצליל שהן הפיקו. הוא החליט לקצר אותן, עוד ועוד, עד שנפטר מהם לחלוטין.
תקופה מסוימת ניגן פרנסיסקו טרגה בגיטרה תוך שהוא השתמש בציפורניים. עם הזמן הוא פחות ופחות אהב את הצליל שהן הפיקו. הוא החליט לקצר אותן, עוד ועוד, עד שנפטר מהם לחלוטין.
"...לגבי הדור הצעיר... הם חייבים לאהוב את מה שהם עושים... להקריב כל קורבן לשם כך...אף אם לא תהיה לך קרירה אמיתית - בוודאות המוזיקה תחזיר לך את כל מה שנתת לה."
כן, אנחנו בגאווה ובביטחון יכולים לומר שהכלי בו אנו מנגנים שייך למשפחת הכלים של התחום הקלאסי. לא רק, אבל בהחלט גם. אולם, רק לעתים רחוקות מתקיים רסיטל נגן גיטרה קלאסית באולמות כמו קרנגי הול (לא רק בגלל הדימוי, אלא גם בגלל הצליל האינטימי שלה ), אך זהו, אנחנו שם.
עבור גיטריסטים, מיתרים הם מוצר צריכה בסיסי ומתכלה. כל גיטריסט מחליף סט מיתרים אחת לתקופה, לפני שהחלודה משתלטת על מיתרי הבאס. כאשר גיטריסטים מגיעים אלינו לסטודיו לקנות מיתרים, הם מופתעים מהמבחר הגדול של הסטים השונים, ומטווח המחירים הרחב בהם הסטים נמכרים.
כמו כן גם על מבחר יצרני המיתרים, SAVAREZ, MODUS, LUTHIER, HANNABACH, AGUSTINE, D'ADDARIO, ועוד ... תמיד חוזרת השאלה: האם מיתרים יקרים יותר הם בהכרח איכותיים יותר? והתשובה – לא בהכרח. לכל מותג ולכל סט מאותו מותג, גוון צליל יחודי ותחושת מגע שונה. כל נגן בוחר על פי טעמו האישי את אופי הסט המתאים לנגינתו.
למרות שגיטרות טובות מגיעות בערך לאותה רמה של איכות ועוצמת צליל, תמיד ישארו הבדלים דקים בין הגיטרות השונות.
הדבר נובע לפני הכל ממבנה העץ כיוון שלכל פיסץ עץ מבנה משלה. בשל כיוון הצמיחה מעגלי, גם שני לוחות עץ המשמשים לגוף של אותה גיטרה לא יהיו זהים, אפילו אם נלקחו מאותה פיסת עץ.
לכך נוסיף את המגוון האינסופי של היחסים בין שני המרכיבים העיקריים של גוף הגיטרה - לוח התהודה מחד, והגב והצדדים מאידך.
אחד התחומים המרתקים בנגינה בגיטרה (ובכלי מיתר בכלל) הוא כל הקשור בתופעת הצלילים העיליים (Harmonics, Flageolets).
כאשר התייחסנו לסוגיית הכיוון בגיטרה , התוודענו כבר לחשיבות ההבנה של תופעות יסודיות בפיזיקה של הצליל (אקוסטיקה) והשפעותיהן המעשיות על הכיוון והנגינה.
התחום שנדון בו כאן - הפלאג'ולטים על סוגיהם השונים ותופעות אקוסטיות נלוות- הוא זה המחבר באופן ההדוק ביותר את נגינת הגיטרה אל הצליל כתופעה טבעית במלא הדרה.
אחד הנושאים הבעייתיים המעסיקים נגני גיטרה הוא עניין הכיוון. זהו גם אחד המרכיבים החשובים בהערכת הנגינה: הקפדתו ומודעותו של הנגן לכיוון תוך כדי נגינה.
אך לפני שאנו מגיעים לעניין "תיקונים תוך כדי", נראה לי חשוב שתהיה לנגן שיטה מבוססת לכיוון מלכתחילה.
ידוע שכיום רווחים מכשירי הכיוון ולאחרונה אף מקובל לראות אותם מורכבים על ראש הגיטרה.
עמידות הגיטרה תלויה באופן הבניה ובשמירה עליה. הגיטרה הקלאסית (או גיטרה פלמנקו) היא כלי עדין ביותר, לימדו כיצד לשמור עליה.
יש לנו 828 אורחים ו-אין רשומים מחוברים