איך בוחרים גיטרה?-חוזה רמירז III

 למרות שגיטרות טובות מגיעות בערך לאותה רמה של איכות ועוצמת צליל, תמיד ישארו הבדלים דקים בין הגיטרות השונות.

הדבר נובע לפני הכל ממבנה העץ כיוון שלכל פיסץ עץ מבנה משלה. בשל כיוון הצמיחה מעגלי, גם שני לוחות עץ המשמשים לגוף של אותה גיטרה לא יהיו זהים, אפילו אם נלקחו מאותה פיסת עץ. 

לכך נוסיף את המגוון האינסופי של היחסים בין שני המרכיבים העיקריים של גוף הגיטרה - לוח התהודה מחד, והגב והצדדים מאידך.

אורכי המיתרים השונים גם צריכים להילקח בחשבון, שהרי יש להם השפעה ברורה על הצליל ועל יכולתו של בונה הגיטרה לשחק עם אפשרויות הצליל ואף להציע חידושים. כתוצאה מכך, קיים מבחר גדול של גוונים ואיכויות צליל אשר משווים לכל גיטרה אופי ואישיות משלה ומבדילים אותה משאר הגיטרות. ישנן גיטרות עם גוון נמוך ועמוק, וגיטרות עם גוון גבוה ובהיר, ומנעד רחב של גוונים באמצע. ישנן גיטרות בעלות עוצמה במבט מקרוב, אך באולם הופעות הצליל שלהן נבלע, לעומת גיטרות בעלות צליל רך לכאורה, אשר שולחות צליל ברור ויציב למרחק. בגיטרות מסויימות הצלילים הגבוהים מהדהדים למשך זמן רב יותר ומבליטים את קול הסופרן, המנגינה הראשית, ובגיטרות אחרות צלילי הבאס מהדהדים זמן רב יותר, כך שההרמוניה מקבלת ביטוי בולט יותר. יש שמחפשים גיטרה עם צלילים עיליים בולטים, כיוון שהם תורמים לעושר הצליל, אך גם לכך יכול להיות חיסרון, שכן צליל עשיר לא מתאים לכל סגנון ולעיתים הוא אף מכביד על האוזן. חשוב לי להדגיש שדוגמאות אלה מתייחסות למקרי קצה, בעוד שרוב הגיטרות נמצאות בנקודה כלשהי בטווח שבין המקרים שציינתי.

כדי להפוך את בחירת הגיטרה לאפילו יותר מעניינת נוסיף עוד היבט למבוך הזה - מאפייניו הפיזיים של הנגן. מעל הכל אני מתייחס לציפורניים. גם כאן ניתן למצוא מגוון מאפיינים שונים בין נגן לנגן: קשות או רכות, מעוגלות פנימה או החוצה, חלקות, מחוספסות, ועוד. לכך נוסיף את אופן גזירת הציפורניים, וכמובן, את שיטת הפריטה, על פי האסכולות השונות (פריטה נשענת או חופשית, בניצב או באלכסון, עם רוב הציפורן או רק עם הקצה). כל אחד מהמשתנים האלה ישפיע על הצליל המופק מהגיטרה.

284 LIBRO EN TORNO A LA GUITARRAבאופן מסורתי, בוני גיטרות הכינו כלים עבור נגנים ספציפיים, ידועים מראש. הדבר בכל זאת עורר בעיות, כיוון שגם בגיטרות מותאמות אישית עדיין מישהו יוצר גיטרה עבור מישהו אחר, וזה לא תמיד פשוט לקלוע לצרכים של כל נגן. לכן אני משתדל לבנות מספיק גיטרות כך שאוכל להציע לכל נגן כשש גיטרות שונות שאמורות לענות על צרכיו, והוא יכול לנסות אותן ולבחור. הדבר הוביל אותי למסקנה שאין בהכרח גיטרות טובות וגיטרות בינוניות, אלא גיטרות שמתאימות יותר לנגן מסוים ומתאימות פחות לנגן אחר. כשמתקיים הזיווג המושלם, האיכות והעוצמה של ביצועי הכלי הן יוצאות מן הכלל. את הנקודה הזאת ממחיש הסיפור הבא, שקרה יותר מפעם אחת: גיטריסט בעל שם הגיע אלי, והצעתי לו מבחר של גיטרות לנסות. אחרי שניסה את כולן אמר על אחת מהן: "בטח לא זאת." ובחר באחרת. מאותו יום החבאתי את הגיטרה הזאת מאחור כדי שלא תביך אותי. אחרי כמה ימים הגיע גיטריסט מפורסם אחר, ובין כל הגיטרות שהצעתי לו כללתי גם את זאת שהביכה אותי מול הלקוח הקודם, פשוט כי לא היו לי מספיק גיטרות להציג. להפתעתי, הוא בחר דווקא בה, ונראה שהיה מאוד מרוצה מהקנייה. מתוך עניין וקצת שעשוע חזרתי על הניסוי כמה פעמים: הצעתי לנגן מסויים גיטרה שנגן אחר דחה בכל תוקף, ושוב ושוב התוצאה חזרה על עצמה - הנגן בחר דווקא בגיטרה הזאת.

מקרה נוסף של בחירת גיטרה הוא כאשר תלמיד מביא איתו 'יועץ', בדרך כלל המורה שלו, כדי לעזור לו בבחירה, והתוצאה כמעט תמיד זהה: התלמיד לוקח גיטרה שנוחה למורה שלו, במקום גיטרה שנוחה לו. כמובן שאם התלמיד יתמיד ויתקדם הוא ילמד להפיק את המירב מהגיטרה שבחר, ומהבחינה הזאת הגיטרות גם מלמדות אותנו. כאשר נגנים מנוסים יותר בודקים גיטרות הם לרוב יעצרו על אחת ויסרבו להמשיך לבדוק. במקרים כאלה הנגן כבר מבין ומרגיש מהם הצרכים שלו ומה הכי יתאים עבורו.

לצערי, ישנם נגנים שבוחרים גיטרה לפי מראה העץ. את אלה אני אוהב לשלוח לחנות הרהיטים הסמוכה.הגיטריסטים הגדולים ניגשים ישר לבחון את הצליל ולא מתעסקים בכלל בעץ. מתוך תחושת אחריות אני מפציר בהם שיבחנו גם העץ ויפנו את תשומת ליבי לבעיות או הסתייגויות, אבל הם תמיד עונים שזה לא מעניין אותם כלל. לכינורות הסטרדיווריוס של נגני רביעיית הקפלה המלכותית החלפתי את העץ בחלק התחתון משני הצדדים. יש שיטענו שזהו פגם בעבודתי, אבל מי שמכיר את הכלים המעולים האלה מבין שאין לייחס לכך חשיבות. אין לי ספק שסטרדיווריוס עצמו היה בוחר את העץ הטוב ביותר שעמד לרשותו כדי להכין את הכינורות האלה עבור מלך ספרד. את הטיפול האוהב של האמן הגדול הזה בכליו ניתן לראות בשורת צדפות הפנינים המעוינות על סף לוח הצליל, עיטור שלא נמצא באף כלי אחר שלו. אם הוא החליף את תחתית העץ זה כנראה משום שעץ המייפל המשובח שיותר שיכול היה למצוא לא התאים באורך, ואכן העץ ששם במקום הוא מעולה.

RAMIREZ_III.jpg-75FtFfh69lOa2vNizIZ4JbJXV2oMakGU

סטינו לרגע מהנושא, אך לא לחינם. זוהי הוכחה שאם העץ משובח, מיושן כהלכה ונחתך במקצועיות, שאר הפרטים לא חשובים, גם עבור בונה הכלים הידוע בהיסטוריה. מאמין שאבחנות אלה יכולות לעזור לנו בבחירת גיטרה, וגם אם אני מגזים מעת לעת, הכוונה היא להדגיש את המסר העיקרי: הדבר החשוב בבחירת גיטרה הוא ההתאמה לטעמו ולצרכיו של הנגן.

עם זאת, ישנו מקרה אחד בו נחוצה עזרה בבחירת הגיטרה - כאשר כלי צריך להוציא צליל ברור למרחק. הכוונה היא כמובן למקרה של קונצרטים באולמות גדולים. מי שבוחן את הגיטרה צריך לעמוד לפחות במרחק של עשרה מטרים ולהתרשם מהצליל, בזמן שהנגן לא מתאמץ להוציא צליל גדול, אלא מנגן באופן רגיל, ולהתרכז באיכות הצליל, הדבר שלמעשה מוקרן החוצה. אל לנו לשכוח שהגיטרה היא באופן בסיסי כלי אינטימי. לעיתים קרובות אני צריך לבחור גיטרות על פי הוראות של מזמינים מחו"ל. במקרים כאלה אני מהסס, מנסה לבחור את הגיטרה שתהלום את הבעלים החדש שלה. הפתרון שלי בדרך כלל הוא לבחור גיטרה עם מאפיינים ממוצעים, אלא אם כן אני מכיר את המזמין ואת העדפותיו. תמיד אעדיף שקונים יגיעו אלי, כך אוכל למצוא איתם את הגיטרה המתאימה ביותר ואני ארגיש הכי בנוח.

לסיכום, לדעתי לא מומלץ לתת למישהו אחר למצוא עבורך זוג נעליים חדש, אישה להתחתן איתה, וגם לא גיטרה

 - מתוך ספרו של חוסה רמירז שראה אור בספרדית ובאנגלית

"Things About the Guitar"

מאנגלית: ערן אשכנזי

 

 


אין עדיין תגובות למאמר - “איך בוחרים גיטרה?-חוזה רמירז III”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים