
באך, פרליוד ללאוטה, האמנם?
בצעירותי, כשניגנתי את הפוגה של באך, לה מינור בטרנסקריפציה של סגוביה, קוסטין קלנליס אמר לי: "למה אתה מנגן את העיבוד?

בצעירותי, כשניגנתי את הפוגה של באך, לה מינור בטרנסקריפציה של סגוביה, קוסטין קלנליס אמר לי: "למה אתה מנגן את העיבוד?

מפעם לפעם, כשמישהו מהתלמידים שלי הביע רצון לקנות גיטרה חשמלית וביקש עצה, לא סירבתי. יעצתי לו לקנות לפי הצבע והצורה

הכתבה על מנשה בקיש נכתבה לפני כ-15 שנה על-ידי תלמידו האהוב, ראובן סרוסי, גיטריסט ומלחין, מי שריכז אז את מקצועות הקומפוזיציה באקדמיה למוסיקה בתל-אביב.

הפסקתי לחוש אי נעימות בשיעורים מרחוק. זו המדינה שלי, זו המציאות שבה. זום.

דברים מוזרים איך אנחנו מבינים שהגיטרה הקלאסית התחילה כ"underdog"? שהיא הייתה צריכה להיאבק על הכרתה ככלי שווה בין

היושב במרומים יודע: אני לא בן אדם דתי. ובכל זאת, יש ברשותי דברים שאני לא נפרד מהם, וזאת למרות השנים

כשג'והן וויליאמס, שהוכתר כנסיך הגיטרה הקלאסית על ידי המלך, אנדרס סגוביה, הוציא בשנת 1971 תקליט בשם Changes, ברומזו על

באמצע היום, בעבודה, קיבלתי סרטון ממרסלו. בהפסקה פתחתי. רואה שם שני אנשים מלווים את עצמם בגיטרות ושרים בספרדית בקצב הרומבה

בפינה לשיפוטכם, מוזיקה מן העבר. שוב זהו חומר עברי. אני מנחש שזה רצוי, כמו שהוא היה רצוי מבחינתי. עיבודים לגיטרה

בעולם, בשלהי חייו, לא התייחסו לבוהק הזוהר של הכישרון שלו. והיו סיבות לכך. יותר נכון סיבה.

באחד הימים נאלצתי ללמד בחדר לא שלי, יום של החזרת שיעורים. שם, על הפסנתר, ראיתי ארגז גיטרה די רציני.

המדור שלי מתארח באתר של חנות שמתמחה במכירת גיטרות מקצועיות, מהרמות הגבוהות. לכן אני מוצא לנכון לגעת בנושא הזה.

ודאי שגיטרה מבונה טוב בעלת צליל עשיר-מאוד תעזור לכם להפיק צליל יפה . אך זהו בהחלט לא הכל.

כשהסתבר לי, אי שם בשנות ה-90, שאני יכול להדפיס את התווים במקום לכתוב בכתב יד – ממש הוקסמתי. אני זוכר

אין כמו סיפור טוב. ובטח אין כמו יצירה יפה. וכששניהם מתחברים יחדיו – זה קסם. הינה שלושה סיפורים, שלוש

בעבר הלא רחוק כל כך כתבתי כתבה בשם "דימוי צלילי", שם רציתי להעלות את המודעות לנושא, להקשבה עצמית ובחירות נכונות

דער מענטש טראַכט און גאָט לאַכט המשפט האלמותי הזה אני מכיר מאז היותי ילד. ולמרות הציניות שבו, לעולם נמשיך לתכנן.

תמיד הרגשתי שתחום הגיטרה הקלאסית ואלה שמשייכים את עצמם אליו, הם לא חלק מהכלל בעולם הקלאסי, אלא שייכים למגזר נפרד

על פי ההגדרה, השראה זה לא דבר הנמצא בזמינות מידית. זה בא והולך. אצלי זה זמין ברגע שזה קשור בתלמידיי.

לא יכולתי להתאפק ולא להשתמש במשחק המילים הזה. לא, לא נדבר כאן על שייקה וגברי, אולי קצת נדבר על פולי, אבל בעיקר נפנה את

בהכירנו את רפרטואר הגיטרה, בוודאות ניגנו את אותן היצירות שהן "יצירות חובה". פרליוד מס'1, אסטוריאס, פרליוד ברה מינור ובורה, קפריצ'יו

השילוש…הקדוש? כשמתמודדים אם לימוד יצירה, מן הסתם מגיעים למקומות שלא מצליחים להתגבר עליהם, אם במהירות הנדרשת או בנגינה חלקה,

פעם, 20 שנה אחורה, בתיה סלומון, מומחית החינוך המוזיקלי של זולטן קודאי, הזמינה את אחד מקרובי המשפחה שלה שבא

חלק א': בריאות הגוף אנחנו המוסיקאים בדרך כלל נוטים להזניח את התחום הגופני, שלא נאמר לזלזל בו. השרירים שלנו נחלשים

חלק ב': בריאות צליל במלחמתנו אחרי האקשן הנמוך של המיתרים בגיטרה אנחנו לעתים מצטרכים להנמיך את החתיכה הלבנה של הגשר

לכבוד פסטיבל הגיטרה רוסט שנפתח היום באוסטריה, החלטנו לרכז עבורכם את פסטיבלי הגיטרה החשובים שיתקיימו בתקופה הקרובה. הפסטיבלים כוללים קונצרטים

עבור גיטריסטים, מיתרים הם מוצר צריכה בסיסי ומתכלה. כל גיטריסט מחליף סט מיתרים אחת לתקופה, לפני שהחלודה משתלטת על מיתרי

דיסטוניה פוקלית (Focal Dystonia) התופעה שכדאי ללמוד עליה, כדי לעולם לא להכיר על בשרכם. בהיותי בעיקר נגן מפרט, אף פעם

כאבים אלה נפוצים בין גיטריסטים בכל הסגנונות. הם לרוב מתחילים באגודל אשר נותנת כח נגד לאצבע המורה המשמשת לברה. זמן

כאב גב אינו תסמין של בעיה אחת ספציפית, לכן אין לקפוץ למסקנות ובכל מקרה של כאב גב יש להיוועץ ברופא

איך קורה שהצטערתם על כך שדבר כלשהו שלא קיים, ופתאום ראיתם אותו? או שבמקרה ראיתם משהו שלא הייתם מודעים לקיומו,

תקופה מסוימת ניגן פרנסיסקו טרגה בגיטרה תוך שהוא השתמש בציפורניים. עם הזמן הוא פחות ופחות אהב את הצליל שהן הפיקו.

כן, אנחנו בגאווה ובביטחון יכולים לומר שהכלי בו אנו מנגנים שייך למשפחת הכלים של התחום הקלאסי. לא רק, אבל בהחלט

כפי שבאך, שחיי כבר עמוק בתוך התקופה הקלאסית, סיכם בצורה כה משכנעת את אומנות תקופת הברוק, כך גן אנטוניו דה

טרמולו. אחת הטכניקות האהובות על נגני הגיטרה. צורת נגינה שבאה לתת המשכיות לצליל הדועך של גיטרה ולחקות את נגינת כלי

הגעתי לישראל בהיותי בן 17, ותוך ימים הגעתי לקיבוץ עין שמר. חצי שנה של גן עדן. עבדתי לידם בפלחה, מטעים,

ימי הזום העליזים. "ימי הזום-זום." שוב אני והקולגות שלי מוצאים את עצמנו בפורמט הנלוז הזה. מי היה מאמין שכך נלמד

אחד הדברים אותם אהבנו לעשות כיהודים בגולה בה גדלתי, היה למנות שמות יהודים מפורסמים. חתני פרסים, דמויות היסטוריות חשובות, מוזיקאים

תקופת הטקסים ועצרות מאחורנו. שוב מצאתי את עצמי בטקס זה ואחר, מלווה זמרים, זמרות ונגנים. ומנגן ברקע… אנחנו, הגיטריסטים, זכינו.

הורגת, היא ממש הורגת הלחות הזאת. דביקה ומעייפת, ומעוותת את הגוף. אבל לא רק שלנו. גם כלי נגינה כמו גיטרה

"על מה כבר יכול האדם לחלום? שיהיה לו מעניין לחיות. שיהיו לו תחביבים, שתהיה לו עבודה מעניינת ושיאהב אותה. אבל

5 ביוני, 2025, אקדמיה למוסיקה ולמחול, ערב הוקרה לפרופסור יוסי ירושלמי.

אני- כמו נ'יימס בונד. הוא פועל בשרות המלכה. ואני גם בשרות ההמלכה. הגיטרה ואוהביה.

מפעם לפעם אומר לי הורה של תלמיד חדש שהילד שלו "מאוד מוזיקאלי". אני לא מתעלם מהאמירה, אבל בוודאות מודע לכך שהוא

מי שקורה את מאמריי, יודע שהכתיבה באתר של "טנור" זו התנסות חוזרת עבורי. ומפעם לפעם אני שולף פנינים מגלגולי הקודם.

החלל. מרחב אינסופי. כך גם המחשבה האנושית. והיא מציפה את החלל האינטרנטי במידע מדהים לכל סקרן. רוצים דוגמה? אתן

פעם חשבתי שאנו מחולקים לפי העדות, דתיות, שיוך פוליטי… היום בוודאות אני יודע שאנו מחולקים לפי ANDROID ו- IOS.

יש לי בבית אנציקלופדיה בת 120 שנה. לקרוא בה זהו מסע מרתק. כמו להסתכל במציאות של אז בעיניים של בן

נפל, נשבר, החליק, נשפך… לא מכיר אף אחד שתאונה מסוג זה או אחר לא קרתה לכלי הנגינה שלו, אפילו כשמדובר

עץ התפוחים. לכשהבשילו מלאי אנרגיה שספגו מן העץ, נופלים פרות העץ על הארץ ומצמיחים חיים חדשים.

"מעולם לא כתבתי מוסיקה לשם ראווה" כתבה של דוד בוליס על קושקין ניקיטה קושקין הוא, כנראה, המלחין הרוסי היחיד שהתקבל

בא לכם להתחדש בגיטרה שלכם? להוסיף משהו, אבל בלי לקנות משהו? כלום? אז לכבוד השנה החדשה בואו נעשה שיפצור,

מזה חמש מאות שנה, מלואיס מילן, מויהואלה הספרדית, נגני גיטרה מובילים ומובילים פחות הוציאו ספרים ללימוד הכלי. מתודות הוראה ודרכים

"שברים ומשברים" הציפורניים נשברות. לא משנה כמה ניזהר, נימנע ממשימות יומיומיות של החיים, נבריג ברגים ביד שמאל. זה יקרה. כשניפתח

"שברים ומשברים" הציפורניים נשברות. לא משנה כמה ניזהר, נימנע ממשימות יומיומיות של החיים, נבריג ברגים ביד שמאל. זה יקרה. כשניפתח

קאיה, מודל 91, דגם מושלם. מכונית טסלה מגיעה מאפס למאה תוך 3 שניות. קאיה, חנון טיפוסי למראה, משאיר אבק להגדרה

מחווה, השאלה, או … ישנו מושג באנגלית – Signature. והכוונה למהלך מוסיקלי שמזוהה עם אמן מאוד מסוים. נגיד, שיר "תחת שמי

פעם עשיתי סידרת כתבות לה קראתי בשם "פורצי הדרך". סיקרן אותי אז מי היו אלה, ראשוני הגטרה הקלאסית בישראל. איך

אנחנו חיים בתקופה מדהימה. זאת דעתי, לפחות. המידע, העדויות המצולמות והכתובות, הן ממש כאן, תחת אצבעותינו. המפתחות לארכיון הבלתי נדלה

גבירותיי ורבותיי – הארפג'יו ארפג'יו, פשוטו כמשמעו אומר לנגן בדרכו של הנבל. נבל הכלי, לא נבל האדם, כן? כל זה

למרות שגיטרות טובות מגיעות בערך לאותה רמה של איכות ועוצמת צליל, תמיד ישארו הבדלים דקים בין הגיטרות השונות. הדבר נובע

משענת יד לגיטרה -עוד קנייה מיותרת? ממש לא. מדי פעם אנחנו פוגשים בגיטרה שיש בה משענת מקומרת ויפה, זאת שנמצאת

אמרתי לעצמי –אני רוצה לנסות מיתרים יקרים במהלך השנים ניסיתי כל מני מיתרים. בתחילה כל מה שמצאתי. אחר כך מה

כל הרעש הזה… כבר סיפרתי פעם, בגלגולי הקודם כאחראי המדור של גיטרה קלאסית באתר PLAYGUITAR, זצ"ל, על כך שהזמנתי את

מגן הדור – הגולפאדור ממש מתחת למיתר הראשון מסתתר אחד המקומות הפגיעים של הגיטרה. נו, פגיעים מבחינת הגימור של הגיטרה.

חמש על חמש מבחינה טכנית, רגע יצירת המוסיקה הוא רגע המפגש של שני הכלים – כלי הנגינה מצד אחד, וגופו

כמובן ש"הלהיט" בנושא של רעשי הגיטרה זה רעש השריגים. יותר נכון הזמזום שנוצר בין המיתר הרוטט לבין השריג. אתם מכירים,

הרעש שבכלי כשמדברים על הרעש הנלווה לנגינה בגיטרה, הרעש הלא רצוי (ובמקרה של נגינת מוסיקה קלאסית בגיטרה – כל רעש),

לפני כשנתיים, כמו בכל שנה אחרי התחרות שמארגן פרופ' יוסף ירושלמי באקדמיה בירושלים, ישבנו, שופטי התחרות במסעדה קטנה בעין כרם. אז סיפר

מראשית ייצור כלי נגינה העדיפו הבונים חומרים טבעיים, גם כשכבר הופיעו תחליפים מלאכותיים. עץ ולא פלסטיק. שיער בעל חיים

בפרוץ האביב, עוד טיפים מבית היוצר של מנואל ברואקו, נגן אמריקאי, יליד קובה, שכילד היגר לאמריקה ועד מהרה הפך לנגן

את הראיון עם אנה וידוביץ קיימתי בבית השגרירה הקרואטית ביום השישי אחד, לפני הרבה שנים. בעיניי, גם בראיה לאחור הוא עכשוי.

למרות מספר רב של עיבודים שכתבתי להרכבי גיטרה שונים, וביניהם להרכבי גיטרה גדולים, אני לא "מת" על הפורמט.כן, כתבתי מדואו

פעמיים יצא לי להשתתף בסדנאות למורים בהנחייתו של פרופסור יוסי ירושלמי, שם הוא פרס לפנינו את משנתו בהוראת גיטרה קלאסית. בל

מניסיוני, הגברה טובה ונקייה של גיטרה קלאסית זה משימה בלתי אפשרית. הסיבות הן שתיים: המבנה האקוסטי של הכלי ובעלי המקצוע

אני מניח שבמהלך חייו, כל אחד מאיתנו פגש אנשים שהשפיעו עלין באופן דרמטי. אני מתכוון לאלה שהשפיעו לטובה, כמובן. לפעמים

אז נכון שאנחנו כבר מזמן יודעים שעוד ולאוטה הם בני משפחה מקרבה ראשונה, אז נכון שהמילה לאוטה היא שיבוש של
לפני מאה שנה, נגיד, כשניגנו יצירות של טארגה,או אלבניז, או באך, עשו זאת במיתרים ביולוגיים. כבר כתבתי על כך, והינה

1963. ז'וזף אורשלמי מגיע לירושלים והופך ליוסף ירושלמי, אזרח ישראלי לכל דבר.

בפרקים הקודמים: התל-אביבי והנשוי הטרי יוסי ירושלמי מקבל הזמנה ממורה בעל שם עולמי לנסוע לספרד וללמוד אצלו.

שמחה גדולה לנגן בצוותא. את זה גיליתי מזמן, ואת זה אני מגלה שוב ובשוב מהתלמידים שלי. הם כל כך מתרגשים

כמובן ש"הלהיט" בנושא של רעשי הגיטרה זה רעש השריגים. יותר נכון הזמזום שנוצר בין המיתר הרוטט לבין השריג. אתם מכירים,

כשהסתבר לי, אי שם בשנות ה-90, שאני יכול להדפיס את התווים במקום לכתוב בכתב יד – ממש הוקסמתי. אני

היא נעלמה כשעוד הייתי ילד. אמרו עליה שלפניה ואחריה לא קם גיטריסט מוכשר יותר. "הפלא של המחצית הראשונה של המאה

אחרי הרבה מאוד זמן שמעתי אתמול רסיטל גיטרה. המקום – צוותא תל אביב המיתולוגית. האירוע -פסטיבל "אני גיטרה". המבצע –

הנעימה הזאת מלווה אותי מילדות. מתישהו בגיל 9 או 10 אחותי המתבגרת לקחה אותי לראות סרט "שידברו", בו כיכב זמר

מאז ראשית העיסוק בהוראת הגיטרה הקפדתי לעשות עיבודים למוזיקה ישראלית. בעקר בחרתי בשירים מהתקופה בה ניסו ליצור מוזיקת עם "יש

כמה אנחנו זקוקים לסודות הקטנים האלה שעושים את חיינו למאושרים יותר. מאחוריהם-נסיון, לפעמים, של דורות של נגינה ומחשבה. מדי פעם

איבדתי אותה לפני שנים רבות. ולא מצאתי בשום חנות לקנות אותה שוב. גם לא כמותה. והשבוע היא שוב בידיי.

ג'וליאן ברים אמר שלדעתו הוריאציות של סור על נושא מתוך "חליל הקסם" של מוצרט היא היצירה הבולטת והאהובה ביותר של

אני זוכר שלימדו אותי לכוון את הגיטרה. מיתר ראשון לפי פסנתר, ואז כיוון של מיתרים בלחיצה בפסק 5 או 4 שמשווים למיתרים

כשנאלצתי, ללמד באמצעות אפליקציה בטלפון (מה שבתחילה סירבתי לעשות) – חשבתי שזה הכי רחוק שאפשר להגיע בנגינה מרחוק. טעיתי.

וכך כתבה במילותיה שלה: הנסיעה לישראל (בין התאריכים 7-12 ליוני 2012) חבר טוב של "בית רמירז", קרלוס, גיטריסט מעולה, ארגן

דלית רייך – גיטריסטית ומלחינה. מחברת הספר ״לנפש אין טיוטה״ הוצאת סטמצקי. נולדה ב – 3.3.1962 בחדרה – ישראל. נשואה לגיטריסט מרסלו רייך אותו פגשה על מדרגות האקדמיה, להם 3 ילדים – גל, מיכל ודנה רייך ז״ל, שנהרגה בהיותה בת 16 בתאונת דרכים, ב 19.7.2010, כשחזרה ממחנה-צופים. לימודים: מדרשה למורים למוסיקה ע״ש לוינסקי אקדמיה למוסיקה ע״ש רובין בירושליים. לימודי גיטרה קלאסית אצל: רוברט ישראל ז״ל, מישה אפלבאום ז״ל ופרופ׳ יוסי ירושלמי יבדל לחיים ארוכים. לימודי קומפוזיציה, אצל: פרופ׳ צבי אבני, פרופ׳ אריק שפירא ז״ל ופרופ׳ אנדריי היידו ז״ל. נקודות ציון: 1992 – זכתה במקום הראשון,

אחד התחומים המרתקים בנגינה בגיטרה (ובכלי מיתר בכלל) הוא כל הקשור בתופעת הצלילים העיליים (Harmonics, Flageolets). כאשר התייחסנו לסוגיית הכיוון
אחד הנושאים הבעייתיים המעסיקים נגני גיטרה הוא עניין הכיוון. זהו גם אחד המרכיבים החשובים בהערכת הנגינה: הקפדתו ומודעותו של הנגן

ניתן ללמוד את קריאת האקורדים בכמה דרכים ובכמה רמות. ישנן שלוש דרכים עיקריות: 1. דרך יסודית וארוכה, 2. דרך קצרה

כדי להתאים את גודל הגיטרה לנגן יש לשבת ב"ישיבה נכונה". התאמה נכונה של גודל הגיטרה תאפשר נגינה נוחה והתקדמות מהירה.
עמידות הגיטרה תלויה באופן הבניה ובשמירה עליה. הגיטרה הקלאסית (או גיטרה פלמנקו) היא כלי עדין ביותר, לימדו כיצד לשמור עליה.

שאיפתנו היא לפרסם ולקדם את הגיטרה הקלאסית בארץ, לעודד את דור הגיטריסטים הצעירים ולתת במה לנגני ומלחיני הגיטרה הישראלים.
השנה, הפסטיבל יתקיים ב-"אנו" – מוזיאון העם היהודי (הנמצא באוניברסיטת תל אביב) בין ה-15 ל-17 בדצמבר 2025, ויכלול מספר אירועים:
– תחרות גיטרה קלאסית
– כיתות אמן עם גיטריסטים מהארץ ומחו"ל
– קונצרטי ערב
האירועים שלנו פתוחים למשתתפים מישראל ומחו"ל. אנא עינו בכל קטגוריה לפרטים נוספים.
אנחנו מזמינים אתכם לתחרות הבינלאומית ה-I בארץ לגיטרה קלאסית "גיטריסט על הגג" 🎸🎼 התחרות תתקיים בין ה-15 ל-17 בדצמבר (חופשת

הרבה מה לומר אני אומרת לך ׳תודה׳, ורוצה שתדע, שיש הרבה יותר מה לומר, ממה שהמילה הקצרה הזו יכולה להכיל.

לרכישת חוברת מודפסת לחצו כאן. לרכישת קובץ PDF של התווים לחצו כאן. שטה בזמן ״החיים הם זמן בין שתי נקודות,

ליל כוכבים – יצירה מקורית מאת דלית רייך. כרגע לא קיים ביצוע עבור היצירה. לרכישת התווים כחוברת מודפסת לחצו כאן.

לרכישת התווים לחצו כאן אורות על הים קרן שמש ראשונה מציפה ריקמת זהב על פני המים. סרטים זוהרים שזורים ברכות,

פרפרים \ Mariposas יצירה לגיטרה קלאסית. מלחינה – דלית רייך ביצוע – דלית ריך מוקדש לפרופסור יוסי ירושלמי
Privacy Policy for Tenor.co.il Effective Date: 11/17/24 We Tenor Music are committed to protecting your privacy. This Privacy Policy explains
We use cookies to improve your experience on our site. By using our site, you consent to cookies.
Manage your cookie preferences below:
Essential cookies enable basic functions and are necessary for the proper function of the website.
These cookies are needed for adding comments on this website.
Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us understand how visitors use our website.
Google Analytics is a powerful tool that tracks and analyzes website traffic for informed marketing decisions.
Service URL: policies.google.com
SourceBuster is used by WooCommerce for order attribution based on user source.
You can find more information about our Cookie Policy and Privacy Policy.