לעשות מוזיקה חלק ב', או הטוויסט שבעלילה

 כשהסתבר לי, אי שם בשנות ה-90, שאני יכול להדפיס את התווים במקום לכתוב בכתב יד – ממש הוקסמתי. אני זוכר איך עשור לפני זה, דלית (דלית נחמיאס באותם הימים) הייתה צריכה "לעלות לרגל" למישהי שהייתה עורכת דפוס לצורך הדפסת קובץ היצירות הראשון שלה.

ibmאז, עם מדפסת סיכות, וחיוך של אושר שמרוח לי על הפנים הדפסתי לעצמי קטעים שהיתי עורך כבר במחשב, תואם IBM, 386.

keyboardהשלב הבא היה לנגן אל תוך המחשב, עם מטרונום שבוקע מתוכו,  שצלילו כמו של משחק פאקמן. גאולה לכל מוזיקאי. לצורך זה חייבים מקלדת נגינה אלקטרונית ועוד כל מיני.  זה עובד מצוין עד היום ככל שמדובר בכלים מלודיים. כשרוצים להקליט פלט תווים של גיטרה – העסק מסתבך.

טוויסט בעלילה

בשלהי שנות השמונים ראיתי מכשיר סינתיסייזר לגיטרה. זאת אומרת גיטרה יכולה להידמות בצליל לכל כלי אחר, פסנתר או חליל, או מרימבה. ממש סערת מוחין באותם הימים.

20220710 121441כעבור שנים רכשתי לי מכשיר כזה (יד שנייה ב EBAY). נדרשה מיומנות כדי 20220422 180639להקליטבמכשיר הזה ביעילות. אך אחד היתרונות הגדולים שלו הייתה האפשרות להגדיר מיתרים מסוימים לקולות שונים בפרטיטורה. נגיד, מיתרים 6 ו-5 תפקיד בס, 4, 3 תפקידי אמצע, 1 ו-2 מלודיה או קול גבוה.

זה מאוד עוזר בעריכת תווים לגיטרה. זאת מפני שבתוכנות התיווי ההגדרות האלה גורמות למיתרים האלה להכתב כקולות עצמאיים, ואז כל אחד מהם זוכה לספירה ריתמית נפרדת.

וכך התחלתי בכייף גדול לעשות עיבודים לגיטרה תוך כדי זה שאני מקליט את הנגינה בגיטרה המסונתזת ומקבל תוצאה ממש לא רעה להמשך העריכה ולבסוף ההדפסה.

עברו שנים, והבנתי שאני פחות ופחות משתמש במכשיר הפלא זה. והכל בגלל הדרך הארוכה יחסית להרכיב את כל הסט: כבל מיוחד למחשב. השני, הארוך והעבה מהגיטרה לסינתיסייזר, הסינתיסייזר לחשמל...וצריך מקום לכל החוטים האלה.

ערוךבקיצור: כיום אני משתמש מכשיר קטן. עלותו לא גבוהה (במיוחד בחו"ל). קל להרכבה, מספר חלקים בו מועט. לא זקוק להתקנה מיוחדת.

שכחתי להזכיר. ניתן להרכיב את זה רק על גיטרה עם מיתרי מתכת. אחרת המכשיר לא מצליח לקלוט את רטט המיתרים.

 !aVoil Et

 

דוד בוליס

נובמבר 2022

 


תגובה למאמר - לעשות מוזיקה חלק ב', או הטוויסט שבעלילה

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים