לבחור גיטרה - THE BASICS

מפעם לפעם, כשמישהו מהתלמידים שלי הביע רצון לקנות גיטרה חשמלית וביקש עצה, לא סירבתי. יעצתי לו לקנות לפי הצבע והצורה שהוא אוהב. אף פעם לא טעיתי. בקלאסיות זה שונה.

העובדה שהגיטרה החשמלית היא כלי תעשייתי, שחלקיו השונים מתחברים בעזרת ברגים, עובדה זאת מאוד עוזרת ליצרני הגיטרות החשמליות. במקומות הקריטיים והחשובים של גיטרה חשמלית כמו צוואר, לוח אצבעות, שריגים, בכל אלה תעשיית הגיטרות הגיע לרמה של שלמות. הכל מתועש, הכל מדויק. תג המחיר של החשמלית תלוי בשם היצרן, גימור, אביזרים ואלקטרוניקה.

בגיטרה הקלאסית זה ממש אחרת. אפילו בייצור המוני, חלקי הגיטרה הקלאסית מאוגדים ומודבקים בידי אדם. לטוב ולרע. לכן, בעיניי, הכללים הבסיסיים לבחירת הגיטרה הקלאסית שונים ודורשים ידע בסיסי לשמירתם.

אני לא אדבר פה על צליל, גודל, סוג עץ ואסתטיקה. מומחה טוב ממני בעניינים האלה הוא מרסלו. אלא רק על הדברים שהם חובה, שבלעדי שמירה על הכללים האלה תהיה טעות לקנות גיטרה קלאסית. כל גיטרה, גם לא למתחילים.

שוב, אחרי שהתייעצתם עם המורה שלכם על גודל הגיטרה, אורך המיתר וכיו"ב, ובחרתם בחנות את הגיטרה שברצונכם לקנות, תתחילו בבדיקות שלה.

הצוואר

מעולם לא ראיתי צוואר גיטרה קלאסית, גם לא בגיטרות של בוני גיטרה מפורסמים, שעלה באיכות על הצוואר בגיטרות חשמליות או חשמליות בס. אפילו של יצרני גיטרות זולות כמו CORT, למשל. הצווארים שלהם נחתכים במכונות CNC מדויקות, הדבקת לוח האצבעות מדויקת ביותר, ועבודת הכנסת השריגים פשוט מושלמת.

ובגיטרות הקלסיות... אויש.

בדיקה מס'1

הצמידות את אצבעות היד שלכם לצוואר הגיטרה ותחליקו אותה על פני קצות השריגים עד שהיד נתקעת בדופן הגיטרה. ממש מראש המפתחות עד לשם. לחצו קלות כנגד הצוואר תוך כדי.

fretsהיד אמורה להחליק ללא עקצוצים והתקלות בזיזי מתכת כלשהם. חלק לגמרי. כי אם לא, שריגי הגיטרה לא שויפו כראוי או כלל לא שויפו. תרגישו את זה היטב בזמן הנגינה בתנועות החלקה מהירות בין הפוזיציות. וזה אומר שבתהליך הבנייה האיש שהיה אחראי על גימור השריגים לא ממש הקפיד על כך, או שיותר גרוע, לא קיבל הוראות לבצע את המשימה. נוסף על כך זה מייד מצביע על כך שכל עבודת השריגים צפויה להיות "לא משהו".

בדיקה מס'2

נגנו על כל מיתר תוך בדיקה של כל פסק ככל הניתן. פריטה נשענת באזור פתח התהודה, עוצמה בינונית.    

אנחנו מחפשים זמזומים.

Harmonic zpsfphbzg9zראו, הנושא מורכב, וממש לא הייתי פוסל כל גיטרה מזמזמת. כי פה מעורב הנושא של גובה המיתרים מלוח האצבעות. אך בכל זאת, אם המיתר השישי מצלצל נקי כשמצמידים אותו בפסק 4, והמיתר הרביעי באותו הפסק מזמזם – זה כנראה אומר שהשריג פסק 5 באזור של המיתר הרביעי בולט. וכנראה לא רק הוא, וכנראה לא רק שם.

תלוי בחומרת המצב, תלוי בכמה מקומות זה קורה. סורי, צריך ניסיון. וברוב בעיות הזמזום (לא בכולן) אפשר לטפל. העניין הוא מחיר ולותייר אמין. ומפני שלרוב יש בעיה עם שני הנושאים האלה – עדיף לקנות גיטרה עם כמה שפחות בעיות מסוג זה.

בדיקה מס'3

נסו להכניס ציפורן האצבע בין הלוח לבין החלק האחורי של גשר.

Inkedגשר

אם הצלחתם – לא לקנות. הגשר עתיד להתנתק מהלוח. בעיות ההדבקה. אלא אם כן גיליתם שני פקקים קטנים על הגשר. זה אומר שהם מסתירים זוג ברגים שמבטיחים שהגשר לא יתנתק למרות הכל. הפרקטיקה הזאת לא מקובלת בבניית הגיטרה 

דיבלים

הקלאסית, לכן היצרנים שכן עושים זאת משתדלים להסתיר אותה. יש כאלה שמסתירים את הברגים בעזרת הדבקת פס אסתטי יפה על הגשר. באזור בו קושרים את המיתרים.

Inkedפקקים

חברה ספרדית אחת שהגיטרות שלה נמכרות בארץ מצאה פתרון שלמאן האמת אני לא מתנגד לו. ממש מתחת לעצם הגשר האחורי הם הכניסו שני דיבלים דקים כעובי קיסם.

 

 

בדיקה מס' 4

בדיקת האקשן, מרחק המיתרים מלוח האצבעות. כפי שאמרתי, הנושא מורכב. אך בכל זאת, אחת הבדיקות החשובות כשבוחרים גיטרה.

download 1

אתם צריכים למדוד מרחק בין מיתר השישי לשריג 12. עכשיו תמדדו את גובה הפס הלבן (עשוי פלסטיק או עצם) הבולט מתוך הגשר האחורי, עליו שוכבים המיתרים.

ועכשיו תעשו פעולת חשבון פשוטה: תחסירו מהמדידה הראשונה את השנייה. אם התוצאה היא גדולה מ 3 מילימטר זהו סימן לא טוב. בהתחשב לכך שהעצם הזאת צריכה לבלוט לפחות מילימטר מעל חריץ הגשר, ולכך שעם השנים מרחק בין המיתרים ללוח האצבעות יגדל בוודאות, תהיה לכם בעיה להנמיך את האקשן בהווה ובטח בעתיד.

guitar bellyשכחתי עוד משהו. אם אתם רואים שבמעמד הקנייה בחנות לוח הגיטרה מתכמר באופן נראה לעין כלפי מעלה, שם, באיזור הגשר בו קושרים את המיתרים - זה אומר כבר מראשית חייה הגיטרה נכנעת לכוח המיתרים, וזה כנראה יחמיר עוד ועוד. גם זה קשור לאקשן, כזה שלא ניתן לתקן. 

הבדיקות שהוזכרו כאן הן בדיקות MUST. הבדיקות הנוספות קשורות לאיכות הכלי ולא לפגמים שבו. למרות זאת אציין שראיתי גיטרות עם צוואר מעוקם אחורה, סיבסוב לצד, שריג משוחרר, שריג 19 חד כמו סכין במקום בו חתכו את פתח התהודה.

 

ויש עוד.

אולי בפעם אחרת.

יש שאלות?

דוד בוליס

נובמבר 2022


אין עדיין תגובות למאמר - “לבחור גיטרה - THE BASICS”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים