קאיה, מודל 91, דגם מושלם

קאיה, מודל 91, דגם מושלם.

מכונית טסלה מגיעה מאפס למאה תוך 3 שניות. קאיה, חנון טיפוסי למראה, משאיר אבק להגדרה זו תוך שתי שניות אחרי שהוא מתחיל לנגן.

celil refik kaya june 2013 photo orhancemcetin 5534

סליל רפיק קאיה, יש לומר ד"ר סליל רפיק קאיה התגלה לי באחת משוטטויות  שלי באינטרנט, וביקור וירטואלי ב"ה-חנות" לגיטרות, זוהי GUITAR SALOON INTERNATIONAL (אני חושב שערך המחסן שלהם נאמד במיליונים רבים). מדי פעם הם מזמינים סלבריטאי גיטרה להופיע ולהקליט אצלם. זה חושף את הכלים המדהימים שיש להם למכירה, זה מקדם את האומנים בחשיפתם לקהל העולם.

אז נכנסתי לאתר כדי לשמוע כלים אגדיים של האוזר, פלטה וטורס. אז ראיתי הצעה לשמוע נגן בעל פני ילד ושם אקזוטי.

נכנסתי.

נשארתי.

והמשכתי..

תקשיבו. הכל יש שם. רוח חדשה, רפרטואר עשיר ביותר, מפתיע. משחר הגיטרה ועד מוסיקה אתנית, ברזילאית או טורקית.  מודרנית מכל זרם. הוא מדהים.

והטכניקה שלו?

CelilRefikKaya May18 1365 fullאני כבר שייך לדור שבתקופתו מי שניגן רסיטל ועשה לא יותר משלוש-חמש טעויות בנגינה, נחשב לגיטריסט מצוין. הטכניקה של קאיה מושלמת. כולה לגחמותיו המוסיקאליות. ויש לו הרבה. הוא מאוד מיוחד בטעם שלו. שוב, גם ברפרטואר, אך גם במה שנקרא פרשנות מוסיקאלית. ואין פלא, עם טכניקה כזאת אתה יכול לבחור ממגוון אפשרויות רחב יותר מכל גיטריסט אחר. הוא מזכיר לי בטכניקה את דזידריו, אבל רק בזרימת הנגינה. בשביל קאיה זה רק פלטפורמה, מדהימה ככל שתהיה. 

הוא נולד באיסטמבול, טורקיה ב1991. סבו היה בונה כלי פריטה, בעקר עוד. אביו הוא דוקטור למוסיקה, נגן רבב, אותו החייה משכחה ציבורית. יש לו מעמד לאומי גבוה, מאחוריו קונצרטים והקלטות רבים. וכשמלאו לסליל 6, הוא היה המורה הראשון שלו.

מתוך מחשבה סטנדרטית, מכלילה, לא היתי נותן הרבה סיכוי למישהו יליד טורקיה להפוך לכוכב קלאסי בינלאומי. טורקיה, המקצינה בלאומניותה ודתיותה, המתכנסת פנימה תחת שלטונו של ארדואן.

אבל גם ברור שטורקיה יכולה להיות מקור לחדשנות אומנותית, רוח רעננה בהיותה מדינה מיוחדת במינה מבחינת מיזוג התרבויות שבה, המיקום בתפר של ממש בין מזרח למערב, אירופה ואסיה.

וסליל רפיק קאיה הוא התוצר המושלם של הפוטנציאל הזה.

קאיה יצירותכשהיה בן 19, קאיה סיים את התואר הראשון שלו במוזיקה מהקונסרבטוריון הממלכתי של אוניברסיטת מימר סינאן לאמנויות יפות עם תואר ההצטיינות הגבוה ביותר, וקיבל את מלגת ה"מצוינות" מהקרן הטורקית לחינוך. הוא קיבל מלגה מלאה כסטודנט לתואר השני ב School of Music New York City Mannes. קאיה למד גם באולפן פרטי עם עטורת פרסי הגראמי שרון איסבין. הוא למד קומפוזיציה בארצות הברית אצל פרדריק הנד ודונלד גרנתם.

ומאז:

הוא הצעיר ביותר שזכה בפרס הראשון בתחרות הבינלאומית לגיטרה ג'ואן פאלטה לשנת 2012; זוכה פרס ראשון של תחרויות גיטרה בינלאומיות, כולל תחרויות בסופיה בולגריה, בנקסוס יוון, בוינה, באיסטנבול ובכל רחבי ארצות הברית, שם זכה בפרסים בתחרויות מובילות כגון:

2012 Guitar Foundation of America (GFA), Indiana International Guitar Competititon, Boston Guitar Competition, Texas International Guitar Competition, Schadt String Competition, and Philadelphia Guitar Competition.

קאיה אלבוםבשנת 2017 הוא זכה בפרס "המוזיקאי הצעיר העולה של השנה" הניתן על ידי פרסי דוניצטי למוזיקה הקלאסית, באיסטנבול.

יש מאחוריו כבר אלבומים שהקליט, יש ביצועי בכורה ליצירות שנכתבו עבורו. מלבד היותו סולן קונצרטים, קאיה ידוע גם כמלחין נלהב עם יותר מ-100 יצירות, כולל יצירות לתזמורת, גיטרה סולו, כינור, פסנתר, שלישיית מיתרים, דואטים ועוד רבים אחרים. יצירותיו הקאמריות והאינסטרומנטליות בוצעו ברחבי ארצות הברית, טורקיה, דרום קוריאה ובית האופרה של סידני. יצירותיו הנבחרות פורסמו על ידי FDPublications בארצות הברית.

ברשימת הישגיו יש עוד, פשוט עייפתי לסקור הכל... והוא רק בן 31. בלתי יאומן.

ובשביל מתאבן אני מפרסם פה שני סרטונים. האחד הוא אותו הסרטון הראשון שבו גיליתי אודותיו. ארבעה קטעי מופת מנוגנים על כלים מופתיים על ידי נגן שהוא תופעה.

והסרטון השני הוא חמישה שירים טורקיים שסליל קאיה עיבד ומבצע.

 

 

בעקר השיר הראשון עושה לי את זה. גם אוריינטל עתיק, גם רנסנס מערבי.

ממש כמו טורקיה.

 

דוד בוליס

יוני 2022

קאיה במה


אין עדיין תגובות למאמר - “קאיה, מודל 91, דגם מושלם”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים