תשמישי קדושה

היושב במרומים יודע: אני לא בן אדם דתי. ובכל זאת, יש ברשותי דברים שאני לא נפרד מהם, וזאת למרות השנים הרבות שהם איתי.
חוברות ויצירות שהפכו לחלק ממני, ממה שאני עוסק בו. תשמישי קדושה עבורי.

 

 

חוברת נגינה בגיטרה של משה יעקבסון

 

חוברת יעקבסוןמשה יעקבסוןספר לימוד הגיטרה הראשון שלי היה של א. איבנוב-קרמסקוי.  וגם קצת ספר של קרקסי. אך כשהתחלתי בעצמי ללמד, ספרים אלה לא משכו אותי. כמו תמיד, במקרה התגלגל לידיי ספר של משה יעקבסון "חוברת הנגינה בגיטרה". זה היה ברחוב הירקון, בניין דו-קומתי עם מרפסת קשתית בסגנון נאו קלאסי. שם לראשונה התחלתי ללמד, שםקיבלתי לידיי את החוברת. הבניין לא קיים יותר, אך החוברת מאז ועד היום, היא איתי. עם הדפים הצהובים שלה. זו החוברת שדרכה אני מלמד את תלמידיי את הצעדים הראשונים.

אני יודע שלכל מורה נגינה יש את "ספר הספרים" משלו. לרוב זה מפני שאותו הספר שימש אותו בראשית דרכו, שזכרון הדרך בה לימדו אותו נשאר כמדריך הייחודי. האחרים, כמוני, חיפשו ומצאו את החוברת שהתאימה להם, תוך התאמות שהוסיפו במהלך השנים.

אז למה יעקבסון?

דף משהראשית, אני חיפשתי חוברת שמתחילה ממיתרי הבס, בכך באופן אינטואיטיבי או לא רציתי לטפל באחת הבעיות של בני דורי: מתח ביד ימין, מכתף ועד לכף היד. בתפיסת עולמי, ראשית הנגינה במיתרי הסולו לא מתאימה, כיוון פריטה כלפי מעלה בראשית דרכו של התלמיד עלולה לגרום משיכת יד כלפי מעלה. ומשם – לכל הבעיות של המתח ביד ימין.

הבנתי שאני צריך לגרום לתלמידים שלי גם לשבת זקוף אך גם לשמוט את כל חגורת הכתפיים. בעקר בצד ימין. וראשית הפריטה באגודל – היא הדרך הנכונה לתפיסתי.

 

על החוברל יעקבסון

שנית, החוברת הזאת ערוכה ומסודרת היטב. לפחות עד השליש השני שלה, שם אני מתחיל להיפרד ממנה.

וכמעט ולא תמצאו בה טעויות, לא בעריכה ולא בתווי. בקושי. זה מזכיר לי שבשנות ה-90 נעשה ניסיון להוציא את החוברת שוב בעריכה דיגיטלית מחודשת, עם עדכונים ושינויים שיתאימו לעת הנוכחית. איפה... כמות הטעויות הייתה לאין שיעור, והעדכונים...טוב, נעזוב את זה.

התרגילים הראשונים עצמם הם בית ספר לכתיבת תרגילי ראשית הדרך. מאוזנים, מוזיקאליים, מתחשבים ומתפתחים. מלאכת מחשבת.

ממה שידוע לי, מי שהיה אחראי על כתיבת התרגילים הללו היה איש בשם משה לוי, גיטריסט, מורה, שעם השנים עזב לגרמניה. חוברת משנת 1965, כן? רספקט.

ושלישית, בונוס. החוברת היא בעברית.

מתנה לכל מהגר כמוני.

 

אלבומים לגיטרה בעריכת מישה אפלבאום.

 

חוברת מישהmishaאפלבאום זה עץ תפוחים בגרמנית, או ביידיש. והתפוחים של מישה אותם הוא פיזר במדבר הישראלי של שנות השבעים היו אלבומי נגינה לגיטרה, בהם הוא אסף וחילק לפי רמות חומר רב, מתקופות שונות של התפתחות הגיטרה. אוספים כאלה לא היו בנמצא, והופיעו מאחור יותר. ומה שאפשר היה לרכוש באותם הימים היה מאוד יקר, חלקי, ונמכר במשורה. הייתם צריכים להגיע לחנות של פרום ברחוב ברנר, ואחר-כך בלפור. ושם לחפש במדף הצר של גיטרה.

אז כאמור, החוברות של מישה נתנו לנו נגישות לא יקרה לחומר בראשית של נגנני הגיטרה של אותם הימים. המגוון מאוד רחב, מסודר לא רע, מקיף למדיי. והכל כתוב בכתב ידו של האיש המוכשר הזה. באופן קליגרפי מדויק. יש שם גם תרגילים שהוא כתב, גם תרגילים ויצירות של חלק מתלמידיו הרבים. הוא גם הוציא בעריכה מחודשת את עשרים אטיודים של קרקסי, חומר – זהב.

 

 

בימים האלה יורם זרביב , (מיודענו מאוד) שוקד על הוצאת אלבומי יצירות, אוספים שהוא בעצמו עורך, שחלקם כבר יצאו לאור.

גוליאני מישה

 

וכך הוא כותב: "הרעיון לקבץ את היצירות היה כאשר החוברות של מישה אפלבאום נעלמו מהמדפים והיה צורך דחוף למצוא חלופה. על הדרך ניצלתי את ההזדמנות כדי לחקור מי הם המלחינים (בחוברות של מישה בקטעים רבים חסרים שמות המלחינים) וכדי להוסיף אצבוע בתקווה שהתלמיד יבין את ההיגיון הטכני והמוזיקלי של שימוש נכון באצבעות יד ימין ויד שמאל..."

 

 

 

 

 

World's favorite solos for classic guitar

Harvey Vinson

מס' 43

favorite0032632 worlds favorite series no 43 worlds favorite solos for classic guitar wfs43 ed harvey vinson 550זה אלבום חוצלארצי ראשון שהגיע לידיי בסוף שנות השבעים. וגם הוא לא עוזב אותי מאז. מרופט, מודבק פה ושם. ובכל שנה, שוב ושוב אני לוקח ממנו יצירות לתלמידים שלי.

הספר הזה הוא בעצם השני שרכשתי כי הראשון הלך לאיבוד, כמו גם ספרים אחרים מהסדרה הזאת שהיו ברשותי ונעלמו השד יודע לאן.

מילאן, דה וויזה, באך, פרסל, ג'וליאני, סור, לנייני, קרולי, אגאדו, מוצרט, קרקסי, טארגה, אלבניז...

פעם ראיתי ילדים שקונים ספר המשך של הרי פוטר ומתיישבים על סיפה של החנות, נצמדים אל הקיר ומתחילים לקרוא בספר. שם, בתוך החנות.

 

 

כך הייתי אני כשרכשתי את האלבום הזה. עומד ליד החנות וקורה, ומדפדף. שוב, תזכרו שזה היה מקור מן היחידים לרפרטואר הגיטרה, רפרטואר שעדיין לא ברור, מתגבש.

 

החוברת יצאה לראשונה בשנת 1966, אך נמכרת עד היום. בעיניי זה לא מפתיע.

גיליתי שגם לא בעיניו של מרסלו. כי גם הוא מוכר אותה בחנות התווים שלו.

!Vamos, Don Marcelo

 

 

דוד בוליס

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


אין עדיין תגובות למאמר - “תשמישי קדושה”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים