הרעשים שבכלי - דוד בוליס (חלק ב')

הרעש שבכלי 

כשמדברים על הרעש הנלווה לנגינה בגיטרה, הרעש הלא רצוי (ובמקרה של נגינת מוסיקה קלאסית בגיטרה – כל רעש), בהרבה מן המקרים האשם הוא הכלי. הסיבות לכך רבות, וברשימה הזאת נמנה כמה מהם, אלה שלמדתי במהלך השנים, גם אלה שבעת כתיבת השורות הללו אני זוכר. מה לעשות, הגיל...

נלך מן הקל אל הכבד:

·        פתיל המיתר קרוע

כשפתיל של אחד ממיתרי הבס נקרע, המיתר מתחיל להשמיע זמזום קל. לפעמים מכוח השגרה לא שמים לב שחתיכת פתיל קטנה נפרמה מהמיתר.פתיל היתר קרוע

·        קשירה לא נכונה של המיתר

כשקושרים את המיתרים בגשר האחורי, חשוב לא להשאיר שאריות ארוכות מסנטימטר. כי אם  לא – חתיכה קטנה של מיתר נשכבת על לוח התהודה ומתחילה "לרקד" שם בתדרים מסוימים.

קשירה לא נכונה

·        מפתחות לכיוון רופפים

מפתחות עלולים להשמיע רעש מכמה סיבות, רובם קשורות בחיזוק ברגים. אחד הברגים שנוטה להשתחרר הוא בורג הכפתור. לא לכל סוגי המפתחות הוא קיים, אלא בסטים היקרים יותר. אחת לכמה זמן תעברו עם מברג קטן לווידוא ההידוק.

מפתחות רופפים

לפעמים נוצרים זמזומים בצד זה או אחר של המפתחות כי הם לא הודקו כראוי או השתחררו עם הזמן, או שאפילו הותקנו באופן עקום. בשני המקרים הראשונים צריך פשוט להדק. במקרה השלישי ללכת ללותיאר. 

בורג הציר וגלגל השיניים.

אמנם כשהוא משתחרר לא תשמעו רעשים בזמן הנגינה, אבל אם לא תשימו לב – הוא, הוא שיגרום לכם נזק במפתחות, יגרום לשחיקה של גלגל שיניים, קשיים סיבוב מפתח, שבירת ציר. ממש מותק של בורג.

בורג הציר 

ועכשיו לדברים מורכבים יותר

חלקים רופפים בגוף הגיטרה

שבר בגוף הגיטרה

רופף בפנים הגיטרה

תחת הקטגוריה הזאת אני לא מדבר על השברים הגלויים לעין, אלא אלה שלא. בדרך כלל מדובר באחת התומכות שמתחת ללוח התהודה, אחת ממרכיבי המניפה או אפילו התומך רוחבי, חתיכת עץ הפרוסה לרוחב הגיטרה ממש צמוד לפתח התהודה -Harmonic Bar .

בכלים זולים בהחלט ייתכן שבעקבות הדבקה לא מוצלחת פיסת עץ דקה השתחררה ומתחילה לזמר בתדרים מסוימים. אך ברוב המקרים מדובר בנזק שנוצר בגלל פגיעה פיזית. ולא צריך ממש להתיישב על הגיטרה בשביל זה (למרות שגם זה ראיתי, זה מה שקורה לאנשים שלא מקפידים להחזיר את הגיטרה לארגז בהפסקות הנגינה).

"פעם, בשיחה עם ידיד שלי הוא הניח את הגיטרה על הברכיים, מיתרים כלפי מעל, והניח את המרפק שלו על לוח התהודה. וברגע שהניח גם את הסנטר שלו על כף היד הפתוחה - שמענו "קראק". ופניו האדימו."

או למשל, פעם ניגנתי בגיטרה של בונה מפורסם Edgar Munch שהייתה שייכת ליוסי ירושלמי. כל הבטן שלה רטטה וקרקרה בגלל התומכות המשוחררות שלה, השד יודע מאיזו סיבה.

איך לגלות שבר כזה? נגן מנוסה יגלה אותו בעזרת נקישות באזורים שונים בגוף הגיטרה, אז ירגיש ברטט שבתוך הכלי. חייב לציין שלעתים השברים עלולים להימצא גם בדופן האחורית של הגיטרה. גם כזה ראיתי בגיטרה טובה שנשכחה במחסן לעשרים שנה ופשוט מתה מצער.

עוד לא סיימתי.

בפרק הבא – השריגים, הצוואר והראש הכואב...


אין עדיין תגובות למאמר - “ הרעשים שבכלי - דוד בוליס (חלק ב')”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים