האיש הנכון

 מישהו פעם אמר לי שהוא האיש הנכון במקום הנכון.


נכון

קוסטיןאני חושש שלא כולם יודעים שקוסטין קנליס המנהל של "שטריקר" הוא גיטריסט בהכשרתו האינסטרומנטלית. גאוות יחידה של ממש.

אני מאוד מחבב את האיש הזה. תמיד חכם, תמיד קורקטי.

יהודי של פעם…

ובשנת 2007, מעט אחר מינויו למנהל הקונסרבטורין הישראלי למוסיקה, תל אביב, המכונה "שטריקר", ערכתי איתו ראיון בהתכתבות: שלחתי לו שאלות והוא ענה לי בתשובות כתובות. כך גם עשיתי עם אירית אבן טוב. 

 

הינה, הראיון לפניכם. לא נגענו.

 

קוראי המדור, שלום.

מדי פעם נארח אצלינו במדור אישיות חשובה בתחום הגיטרה, נגן או מלחין, מורה או מקדם את התחום בדרך של ייבוא גיטרות או ארגון אירועים, פסטיבלים ותחרויות.

האורח הראשון שלנו הוא מר קוסטין קנליס, גיטריסט ומורה, מוסיקאי נפלא, ולעונג לי לארח אותו ראשון במדורינו.

 

 

ראיון עם קוסטין קנליס, מנהל הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל אביב

קוסטין, זה שמנצח תזמורת באר-שבע, דורון סולומון הוא גיטריסט- עובדה מפתיעה ונעימה. אבל זה שגם בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל אביב התמנה למנהל גיטריסט פעיל -זה כבר מסמן על משהו חדש בנוף המוסיקה האומנותית בישראל. יש יותר ויותר נגני גיטרה בארץ, ונגנים מצוינים, שמתחילים לתת את הטון בחיי התרבות הישראלית.

מה אתה חושב על כך?

דורון סולומון-לא בטוח שזאת תופעה מיוחדת. תמיד חשבתי שנגני הגיטרה הם שווים בין שווים, כמו פסנתרנים, כנרים או כל נגן אחר. התחושה שגיטרה הוא כלי שונה היא לא נכונה. זה כלי ככל הכלים, עם היופי והמיוחדות שלו, כמו חצוצרה או נבל (זאת כדי לא להשתמש תמיד בדימוי של פסנתר ו/או כנור). יש מוסיקאים רבים בעמדות חשובות במוסדות החינוך המוסיקלי או התרבות בארץ. דורון הוא גיטריסט מעולה אך לא זאת הסיבה שהוא כיום מנצח ומנהל מוסיקלי של תזמורת באר שבע. הוא מוסיקאי בעל יכולות נהדרות. לכן הוא שם. הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל אביב (שטריקר) הוא אחד המוסדות הוותיקים בתחום בארץ. להיות בראש קונסרבטוריון זה זאת אחריות גדולה אעשה הכל כדי לשמור על רמתו המקצועית, על האיכויות שבו ואנסה לקדמו ככל האפשר.

תסכים איתי שתחרות על שם אריאן ירושלמי תרמה רבות להעלאת רמתם של הנגנים הצעירים בארץ? הרמה עולה ממש בספיראלה חדה מדי שנה.

 

-תודה ענקית ליוסי ירושלמי על היוזמה לארגן את התחרות. חסרות תחרויות ארציות בנגינה ברוב הכלים. תחרות זו היא הזדמנות יוצאת דופן לתת לתלמידים ולמורים נקודת שאיפה, מטרה  ומסגרת בה הם יכולים להציג את ההישגים. נכון, מדי שנה עולה רמת המשתתפים והתחרות היא קשה יותר. הדרישות עולות  והציפיות גם כן.

 

מה דעתך על רמת הוראת הגיטרה בארץ?

 

תחרות תמונה-מאז שנות ששמונים (רק אז עליתי לארץ) יש עליה מתמדת ברמת ההוראה בזכות דורות של נגנים טובים וצעירים שפרצו לעולם ההוראה. לאחר למעלה מעשרים שנה יש כאן אסכולה מתגבשת שבונה את עצמה בהתמדה ומכוונת לרמה מקצועית תואמת רמה בינלאומית. כבר לא עוד מורים שעברו מהוראת כלי אחר להוראת גיטרה.

 

איפה למדת גיטרה?

 

-כמובן שברומניה. במקום שבו הגיטרה היתה לסינדרלה של כלי הנגינה. למרות זאת ובזכות מספר מוסיקאים עם יכולת הבנה הצלחתי לעבור מחסומים לא פשוטים.

 

מיהו או מיהם הנגנים שהשפיעו עליך?

 

segovia-כנערים הינו שומעים תקליטים של סגוביה ונרסיסו ייפס. אין ספק שזה היה המגע הראשון שלנו עם עולם הגיטרה. אני מקווה שאלה שמות שגם הצעירים של היום עדיין זוכרים. אחר כך הגיע ברים ווויליאמס (עדיים מתקליטים). בשנות השמונים דייויד ראסל וקוסטס קוציוליס.

 

המלחין האהוב עליך?

 

-בריטן, למרות שהוא כתב רק יצירה אחת לגיטרה. כל כך חכם ואסתטי. כל כך מוסיקלי ועמוק. בכל יצירותיו. אני לא בטוח שתשובה זו לא עושה אבל לרבים אחרים. כנראה שכן.

 

איזו גיטרה היית רוצה שתהיה שלך?

 

-שתעשה כל מה שאני חושב שצריך. האם יש כלי כזה? כן אבל צריך לעבוד קשה כדי לקבל את זה. לא חשובה המדבקה שבתוך הכלי. הידיים של הנגן הם עושים את הכלי. אפשרה לנגן גרוע בסטריבריוס. תנו לי סטרדיבריוס כדי להוכיח זאת!!!

 

 

ולבסוף,

באיזו גיטרה אתה מנגן? (תפרט, בבקשה, אם יש מפרט מיוחד כגון אורך מיתר, תיבה כפולה וכו')

 

תמונה1

-מנואל קונטררס, שנת 1978. זה הכלי הבסיסי שהוא היה בונה. לא נעים לי לחזור על המנטרה : הידים חשובות יותר מהכלי.

 

אם רגלית או מתקן כלשהו?

 

-רגלית גבוהה. אני מהדור הישן. לא מבין במתקנים.

 

איזה מיתרים?

 

-פעם היתי משתמש ב"ארנחואס" ירוק (בסים) ו"אאוגוסטין" כחול (גבוהים). בדרך כלל מחפש מיתרים מתח גבוה מאד. לאחרונה "דוגל".

 

 

ציפורניים ארוכות או קצרות?

 

-בטח שקצרות. מה השאלה.

תודה רבה

 

 

 

דוד בוליס

פברואר 2025

לוגו4

כתבות נוספות

guitar
המדור של דוד בוליס

"דימוי צלילי"

ודאי שגיטרה מבונה טוב בעלת צליל עשיר-מאוד תעזור לכם להפיק צליל יפה . אך זהו בהחלט לא הכל. 

קרא עוד »
underdog
המדור של דוד בוליס

Strange Things

    דברים מוזרים איך אנחנו מבינים שהגיטרה הקלאסית התחילה כ"underdog"? שהיא הייתה צריכה להיאבק על הכרתה ככלי שווה בין

קרא עוד »
מיוטיוב
המדור של דוד בוליס

פפה פלתה

יש משהו מאוד מקסים בפשטות של האיש הזה. והנימוסים והמבטא הספרדי שלו, למרות השנים הרבות בארץ, מזכך עוד יותר את

קרא עוד »
joseIII
המדור של דוד בוליס

רזי רמירז

כשנכנסתי לחנות, היא מייד נחתה עליי עם כל משקל המסורת שלה, אפלולית, כולה מעץ כהה, דלפק ארוך ואיש מסופם מאחוריו,

קרא עוד »
ברנדר
המדור של דוד בוליס

בראשית

בראשית, היה בארץ ישראל תוהו. אך גם הרוח הייתה. רוח בליבם של אידיאליסטים שעשו הרבה והסתפקו במעט. למרות הדלות, הם

קרא עוד »