את המושג הזה למדתי בשעורי ת"ס (תרגילי סדר) של צה"ל. יחד עם מושגי מופת כמו "אום מצמודת" (עוזי) ו"משקיתש" (מש"קית תנאי שרות). הפעם רק נשאיל את המושג לצרכינו.
פעם, בעולם הלא רחוק כל כך ציפו מכל בן ובת להשתמש ביד ימין כיד חזקה שלהם. בעקר לכתוב ביד ימין ולהחזיק כוס או כף באותה היד הימנית. להיות כמו כולם, כמו הרוב. היו מכריחים ילדים שמאליים לעשות את הפעולות היומיות ביד ימין. עד כדי קשירת היד השמאלית שלהם לגוף. ככה זה, בעולם השמרני ו"כמו כולם" של פעם.
וזה בטח לא פסח את כלי הנגינה. לא משמנה אם את או אתה שמאלי, לא תמצאו קלרינט עם מערכת שסתומים אחרת מאשר לאדם ימני. או כינור, ובטח לא פסנתר.
והכלים בהם אנחנו מנגנים באמת נבנו כך שהפעולות המסובכות יפלו על היד הנשלטת יותר של הנגן. מפני שהפעולות המורכבות שבנגינה בכלי נעשות שם. בקשת של צ'לן, בקלידים של אקורדיון.
ומפני שגם הגיטרה הקלאסית שייכת לקלאסיקה. גם היא נועדה לנגינה כשצווארה מופנה לשמאלו של הנגן, והיד הימנית מקבלת באחריותה את מורכבות הפקת הצליל.
טוב ויפה.

אבל לא בכל עולמות הגיטרה בהם היא מככבת. אנשים עם קצת פחות קדושה לנושא הזה התחילו ליצר גיטרות לשמאליים.
גם כי תנועות החופש שאחרי מלחמת העולם ראו בזה דבר טבעי טרתי משמע.
וגם כי כך מצאו פלח שוק חדש.
10 אחוז מכלל האוכלוסייה.
וגם ביבי,
כן, גם ביבי.
אז ברור שבגיטרות אקוסטיות וחשמליות תמצאו מגוון רחב של כלים ואפשרויות שנבנו לנגנים שמאליים. וגם הרבה אביזרים נלווים, כמו מפתחות כיוון והתקנים למיניהם.
מעניין שבגיטרה קלאסית – יוק! כולם בונים על זה שהגיטרה הספרדית היא סימטרית, תחליפו מיתרים, וזהו.
הלו, לא כל כך מהר.
נכון שגיטרה קלאסית תיראו אותו הדבר אם נהפוך אותה צד, אך בכל זאת יש לשים לב לכמה עובדות.
1. תעלות המיתרים בגשר הקדמי (NUT)
החריצים בהם עוברים המיתרים בחלק הזה של הגיטרה נחרצו ברוחב שונה ובעומר שונה, זאת כדי להתאים ל עוביים שונים של המיתרים. תצטרכו להחליף אותו ולחרוץ מחדש.

2. עצם הגשר האחורי (BONE)
הגשר האחורי עשוי בצורה לא סימטרית. לפחות בגיטרות שאפר לקרוא להם כלי נגינה ולא אביזר לקישוט. הדבר הבולט בא-סימטריה הזאת זה מיצוב אלכסוני של העצם. זה נעשה לצורך שמירת הכיוון של המיתרים בעת הלחיצה בפוזיציות שונות, שם מיתרי הסולו מגיבים שונה ממיתרי הבס. וכמובן שגם לעצם עצמה יש גובה הולך וקטן ככל שמתקרבים למיתר הראשון.

לעתים גם עובי הגשר עץ עצמו לא אחיד, כי בוני הגיטרות הופכים אותו לצר יותר באזור מיתרי הסולו כדי לקרב אותם ללוח התהודה.

3. ברייסינג לוח התהודה לא סימטרי
טוב, אנחנו לא ממש יודעים מה מתרחש מתחת ללוח התהודה, וזה נראה לנו שהכל שם נראה אותו הדבר כמו מבחוץ.
אז לא. אפילו בגיטרות תעשייתיות תמצאו א-סימטריה בכל הקשור בתומכות שמודבקות מלמטה ללוח התהודה. וזה מתחיל אפילו מפיסת העץ הנקראת HARMONIC BARשמודבקת לרוחב הגיטרה, צמוד לפתח התהודה.
אפשר בקלות למשש אותה שם.
לעתים בוני הגיטרות מדביקים אותה לא ישר לרוחב, אלא באלכסון כדי לגרום ללוח להדגיש תדרים שונים במקומות ספציפיים.
הרעיון שמאחורי זה הוא להתייחס לאזור של מיתרי הבס וסולו בצורה נפרדת.
כשמדובר במיתרי הבס, הרטט האיטי שלהם דורש אזורים גדולים וכבדים יותר להתאמה. וכשמדובר במיתרי הסולו – הנסיון הוא לתחום אזורים קצרים וקלים יותר בלוח התהודה שיספיקו לרטוט בהתאמה לצלילים הגבוהים של מיתרי הסולו.
ואת זה רואים היטב בשרטוטי תוכניות הברייסינג (תומכות) של בונים שונים. שמחפשים ללא לאות לשפר, לשנות ולשדרג, להעניק איפיונים שונים לכלים שהם בונים.
זה בעקר בולט בהוספות פיסות עץ באיזור השפעתם של מיתרי הסולו לתיחום איזור הרטט.
אם-כן, הגיטרה, למרות הנראות השוויונית, היא כלי ממש לא סימטרי, והפיכתה לצד ימין דורשת שיקול דעת.
ועדיין לא ענינו על השאלה העקרונית: האם נגינת מוזיקה קלאסית בגיטרה תקבל את אחיזתה ההפוכה?
אני מודה שמזמן קיבלתי לעצמי החלטה שכן. המחשבה שילד כלשהו ינגן באופן שלא טבעי לגוף שלו לא אפשרה לי לנהוג אחרת. לכן כל תלמיד או תלמידה מודיעים לי הם שמאליים זוכים לטיפול שלי בהחלפת מיתרים והכנות נוספות להתאמה של הגיטרה שלהם.
אם הפשרות, פה ושם, מה שלא כל כך מורגש ברמות האלה.
הינה תראו איזה מתוקה לורין. וגם נגנית מצוינת.
ולגבי בוני הגיטרות הקלאסיות, כבר יש כאלה כמו, למשל, אמיליו בורגטס, שבונים במיוחד לנגנים שמאליים,
אז לימין שור?
! S H U R E
דוד בוליס
מרץ 2025




